Liek en Saar kopen een scooter! - Reisverslag uit New Delhi, India van liekensaar - WaarBenJij.nu Liek en Saar kopen een scooter! - Reisverslag uit New Delhi, India van liekensaar - WaarBenJij.nu

Liek en Saar kopen een scooter!

Door: Liek en Saar

09 Maart 2009 | India, New Delhi

Disdag 17 februari 2009

Nadat we de vorige verhalen op het internet hebben gezet zijn we de stad Mysore gaan verkennen. We betalen een veel te groot bedrag voor een wonderbaarlijk mooi paleis waar men de slippers uit moest doen om binnen te mogen komen. We tippelen op onze tenen van schaduw plek naar schaduw plek om onze tere voetzooltjes niet te laten verbranden. We bezoeken een kleurijke bazaar waar we proeven van bananen, ruiken aan olien en voelen aan verfstoffen. De marktkoopmannen wilden maar al te graag op de foto dus poseren we regelmatig.

Woensdag 18 februari 2009

We verlaten de viezige stinkstad met een bus en zien de beelden vanuit onze ramen veranderen van poepende mensen in de bosjes naar schattige aapjes, herten en bizons in een mooi maar droog nationaal park. De bus brengt ons hoger en hoger en de omgeving wordt groener en groener. Met flinke haarspeldbochten rijden we dwars door de theeplantages de wat koelere bergstad Ooty in, waar we meteen wat gaan rondshoppen en met onze handen rijst met sausjes van een bananenblad eten.

Donderdag 19 februari 2009

We hebben een scooter geregeld en duiken de theeplantages in. We stoppen onderweg bij een prachtig uitkijkpunt en krijgen van een aardige man een rondleiding door de plantage. Tevens krijgen we heerlijke chocolade, caramel en limoen thee te proeven. Slingerend op onze scooters trekken we veel bekijks en vooral de theepluksters met de enorme manden op hun hoofden zijn fan van ons. We maken vriendinnen en zij juichen ons vrolijk toe wanneer we weer verder sjeesen. Bij het volgende indrukwekkende uitkijkpunt worden we belaagd door een grote groep studenten uit Mumbai en zijn we het komede halfuur bezig met het geven van interviews, het poseren voor foto’s en het leuk doen op de film. We slaan lukraak wat paadjes in maken kennis met Benny die ons vervolgens trots zijn aquarium laat zien (bestaande uit 6 mossige bakken met wat goudvissen). We vervolgen onze weg en maken een rondje om het grote meer. We stoppen om de oersaaie, maar waar de indiers o zo trots op zijn, Draadtuin te bekijken (alle bloemtjes en plantjes zijn van draden gemaakt). Wanneer we de scooter uiteindelijk terug brengen besluiten we dat we eigenlijk wel een scooter willen kopen.

Vrijdag 20 februari 2009

Na wat rondgekeken, onderhandeld, rondgereden, gewacht, getest etc te hebben, zijn we de trotse eigenaresses van een supermooie witte Honda Kenetic uit 1997. Yippie!! We moeten nog tot morgen wachten op het laatste papierwerk. Rond een uurtje of 6 Nederlandse tijd bellen we Auk op omdat ze jarig is. Jammer dat we er alweer niet bij konden zijn, maar nog gefeliciteerd!!
Zaterdag 21 februari t/m maandag 23 februari 2009
Met onze kleine tassen op de scooter en de belangrijke papieren op zak rijden we rond in India. We rijden door het prachtige landschap en zijn dolblij met onze aankoop. Vanaf de scooter is er zo veel meer te zien dan vanuit een bus. We stoppen om dingen beter te kunnen bekijken, om hier en daar een praatje te maken of om gewoon even van het uitzicht te genieten. Zoveel vrijheid geeft dit, heerlijk! Onderweg doen we een tempelolifantenopvangcentrum (leuk woord voor galgje) aan en verwonderen we ons aan de mega grote grijze beesten. We komen in gebieden waar men duidelijk niet gewend is om toeristen te zien. Kinderen komen vanuit straten en stegen achter ons aangerend om naar ons te kijken. Mensen langs de kant van de weg stoppen prompt met kauwen, beginnen vrolijk te roepen en te zwaaien. We slapen in dorpjes en steden en komen geen enkele andere toeristen tegen. Een hele aparte ervaring!

Dinsdag 24 februari 2009

We zijn weer onder de toeristen in de mooie stad Kochin, gelegen aan de kust. We bekijken de stad (althans, sjeesen stoer rond) en zien chinese visnetten, tempels, schattige straatjes en belanden op een terras voor een welverdiend biertje. We trakteren onszelf op overheerlijk reuze garnalen en genieten van het rijke westerse leven.

Woensdag 25 februari 2009

We touren met onze tassen naar Vypeen Island. We rijden er wat rond, praten met mensen en zoeken naar een geschikt hotel maar eigenlijk is het overal te duur en helemaal blij van deze plek worden we niet. We besluiten om dan maar snel een frisse duik in de zee te nemen, een ijsje te eten om vervolgens weer op de scooter te springen. We rijden het binnenland weer in en genieten van de tocht tot de zon onder is gegaan en we te moe zjin om uit onze oogjes te kijken. Bij een hotelletje in een nietszeggend plaatsje stoppen we de scooter lekker in en snurken zelf ook binnen no time.

Donderdag 26 februari 2009

Lekker vroeg weer op en doortouren. We rijden langs een waterval, ontbijten met koffie en zoet bladerdeeg, smikkelen van pindakoeken, gaan flink de bergen in en om de scooter wat rust te gunnen na een stevige klim, duiken we een kruidentuin in. We krijgen een rondleiding van de aardige Mubu en leren alles over planten, struiken, kruiden en bloemen. Na de kruidentuin heeft de scooter wat opstart problemen. Indiers willen behulpzaam zijn maar werken op onze zenuwen als ze alleen maar op de startknop blijven drukken en worden helemaal giftig als ze zeggen dat de scooter een ‘badscooter’ is. Obsouten, afblijven!!! Tis ons fijne scootertje. Gelukkig doet hij het snel weer en al snel komen we aan in het mooi Munnar, gelegen in de bergen tussen de theeplantages. We bezoeken het theemuseum, maar het museum is saai. De man die de rondleiding geeft heeft een hele vervelende stem die ons tot klieren aanzet. We slaan de saaie half uur durende documentaire over, genieten van een gratis kopje thee en verlaten uiteindenlijk, zonder iets wijzer geworden te zijn, het terrein.

Vrijdag 27 februari 2009

We eten een ontbijtje in de bazaar en maken kennis met puffs (heerlijk gevulde bladerdeegjes gevuld met ei, groente en prutjes) en drinken een kopje mierzoete melkkoffie (zo lekker!!). We gaan de omgeving verkennen en rijden luidkeels meezingend op Paul de Leeuw, Anita Meijer, Rene Froger en Guus Meeuwis door de theeplantages naar een mooi stuwmeer toe. Vanaf een boomstronk en knabbelend op een pindabal kijken we naar Indiers in waterfietsen. We rijden door naar een uitkijkpunt, eten een maiskolfje bij een aardig vrouwtje langs de kant van de weg. Op de weg terug zien we een olifantenmoeder met haar kleintje drinken bij het meer. Zo gaaf om de beesten in het wild te zien!

Zaterdag 28 februari 2009

Na wat eierpuffs gaan we op pad. We vinden al snel een landelijk weggetje. Lekker rustig naar beneden roetsen door een mooie palmbomen omgeving. We rijden langs een rivier en zien heel veel bloemen en planten die we herkennen van onze kruidentuin excursie. De weg gaat vervolgens weer bergopwaarts en de scooter heeft het echt te zwaar op steile hellingen met 2 stevige hollandse meiden en 2 flinke rugzakken achterop. De oplossing: degene die achterop zit is de pineut en moet de scooter een beetje duwen en zelf verder naar boven lopen. Tergend langzaam (maar supertevree omdat we alles om ons heen nog beter kunnen zien) komen we vooruit. Wanneer we echter een hoekje om rijden, slippen we in een gigantische plas met teer. De scooter valt om en we liggen op onze zij in de smerige zwarte kleefsubstantie. Saar zakt in de teer weg en krijgt met moeite haar slipper terug. We zitten onder de ranzige prut, maar gelukkig verder ongedeerd. We rijden snel (behalve op de bergtoppen) naar het dorp Kudelli toe. We vinden een hotel waar het personeel super vriendelijk is. We krijgen lappen en schoonmaakmiddelen en poetsen en poetsen. Onze kleren brengen we naar een wasserette toe. We worden geholpen door wat lijkt een gezinnetje; pa, ma en dochter. We vertrouwen het drietal eigenlijk niet zo, ze zijn namelijk ladderzat! We willen onze kleren terug maar het drietal wil graag een extra zakcentje verdienen en weigert het terug te geven. Uiteindelijk dringt Liek de woning binnen en gritst onze kleren weg. We vluchten op onze scooter verder naar een lief oud dametje met zeep in haar handen waar we onze kleertjes zeker aan durven toe te vertrouwen. De rest van de dag tjillen we in de hotelkamer.

Zondag 1 maart 2009

We rijden via kleine bergweggetjes naar Periyar National Parc. ’s Ochtends vroeg zijn we al in het park maar moeten dan helaas nog een hele tijd wachten voordat onze boot vertrekt. Als we wachten en een veel te duur ontbijt nuttigen, zien we de aapjes al in de bomen slingeren. De boottocht is het wachten waard want we spotten bizons, otters en een wild olifanten stel. Ook de omgeving, een groot meer omringd door jungle, is ontzettend mooi. Na de boottocht zijn we nogal teleurgesteld in het park.. We kunnen niet zelf lekker een wandelingetje maken want alle wandeltochten starten om 2 uur. Zo kan je dus lekker met z’n honderden tegelijk ( Indiers houden ervan om in een grote groep te zijn, je ziet ze vrijwel nooit alleen) door het park hobbelen en de dieren verjagen. Leuk! We besluiten om er niet aan mee te doen en gaan terug naar het hotel. Wanneer Liek een beetje ligt te dutten gaat Saar een zakje chips kopen. Op straat wordt ze ineens aangesproken door een filmcrew, van 15 man, die vragen of ze wil figuren in een voor toeristen bedoelde documantaire over Zuid India. Nadat ze Liek uit bed heeft getrokken stappen we samen de tourbus in en gaan lunchen. Dat begint goed! Een engels stel is ook gestrikt voor de job en samen genieten we van de totaal chaotische en niet voorbereide werkwijze van de crew. Na de lunch rijden we heen en weer, stappen we in een jeep en rijden rondjes en dan is het tijd voor het echte werk. Saar moet met een fiets door een spicegarden rijden terwijl de tourbus met camera voor haar rijdt. Ze krijgt een standje omdat ze te hard gaat en bijna de bus in rijdt, maar het werk is ook zwaar aangezien de remmen het niet doen. In de avond wonen we een een speciaal georganiseerde tempelviering bij. Wij moeten verplicht geamuseerd kijken, wat niet heel moeilijk is, terwijl de camera’s om ons heen draaien. Aan het eind van de avond moeten we ook een dansje meedoen. We worden compleet uitgelachen door de plaatselijke bevolking die ons maar ontzettend vreemd, maar vermakelijk vinden. Aan het eind van de dag nemen we afscheid van de crew. We krijgen nog een contract aangeboden, maar slaan het af aangezien ons scootertje op ons staat te wachten.

Maandag 2 maart & dinsdag 3 maart 2009

We rijden naar Allepey (provincie Kerala) en verruilen bergen, jungle en theeplantages voor eindeloos uitgestrekte rijstvelden waar tientallen kilometers aan kanalen doorheen lopen. Het doet ons een beetje denken aan de Vliet en de Kaag. We regelen een houseboat ( met riet opgebouwde luxe boot met woonkamer, slaapkamer en keuken) om de zogenoemde backwaters te verkennen. Deze tour staat bekend als een van de dingen die je in je leven moet hebben meegemaakt. Spannend... We worden naar de haven gereden waar een super deluxe rieten boot op ons ligt te wachten. Drie man personeel wordt aan ons voorgesteld en wat mogen wij doen... Zitten, eten en kijken. In luxe foutails zien we het dagelijks leven van de Keralezen aan ons voorbij glijden terwijl we worden bediend met drankjes en overheerlijke Keraleze gerechten. Het voelt voor ons heel vreemd om zo in de watten te worden gelegd, maar het is ook heel lekker.
We brengen de nacht door op de boot en worden de volgende dag weer in de haven afgezet.

Woensdag 4 maart t/m zaterdag 7 maart 2009

Helemaal ontspannen stappen we op de scooter en rijden naar Varkala, een klein dorpje gebouwd op een klif, aan de kust. We genieten van wat stranddaagjes. We hebben nu geen last van de starende mannen. De politie patroullieert hier, met stok en fluit, over het strand en stuurt stilstaande en starende Indiers weg van het strand. Een beetje vreemd, maar wel heel rustig. We zonnen en zwemmen, spelen 7-sprong met de bal, genieten van visgerechten en lifemuziek, babbelen met andere toeristen, lezen en relaxen. We zijn helemaal opgeladen voor weer nieuwe avonturen!!

• 09 Maart 2009 - 06:51

Brech:

Heerlijk verhaal om te lezen op de maandagochtend! Goeie actie om een scooter te kopen! geniet nog even! x

• 09 Maart 2009 - 08:16

Roos:

Ow Heerlijk een scooter!! En al dat eten, lijkt wel of jullie overal lekker eten, is het wel een beetje lekker eigenlijk!?

Mooi verhaal en nog mooiere foto's! Deze week moet je de reactie van Coosje even missen, want die zit met dr billen op de Dominicaanse.

Tot snel!!

Kussies

• 09 Maart 2009 - 08:56

Marit:

lekker bezig jullie!!! Klinkt heel tof allemaal!! Liefs Maar

• 09 Maart 2009 - 09:38

Auk:

He bedankt voor de feestmutsen! Zijn leuk zeg! En ben nog heel benieuwd naar het dansje en het liedje wat jullie erbij bedacht hebben... kan niet wachten tot ik jullie weer zie! ;-)
    Super idee, met de scooter...
    Zit weer fijn op werk jaloers te zijn!!
    Veel plezier nog! Liefs!

• 09 Maart 2009 - 10:34

Barbara:

Gniffelend lees ik op mijn werk weer jullie verhalen. Ik was al benieuwd hoe het met jullie ging!

Afgelopen weekend was ik stappen in Utrecht en had het met Marit nog even over jullie. Heel stoer vinden wij het dat jullie een scooter hebben gekocht!!

Nou, blijf ons verwennen met verhalen en tot snel!

Kus

• 09 Maart 2009 - 15:09

Els:

Mooi reisverslag. Iedere dag weer nieuwe belevenissen. Hoe kunnen jullie ooit wennen aan een leven in Nederland, met de gewone dagelijkse verplichtingen....!
    Nog een kleine 4 weken, toch?!

Veel liefs

• 09 Maart 2009 - 15:17

Audrey:

Het is toch nog gelukt, Saar als echte filmster! Ben trots op je meisje, wist dat je het in je had ;)
    Weer een mooi verhaal! Knuffel en kus

• 09 Maart 2009 - 19:21

Luc:

Meiden, wat een reis! En de rillingen liepen over m'n rug toen ik de foto van het visnet in Cochin zag. De herkenning! Precies 40 jaar geleden, februari 1969, huppelde ik daar ook het strand, bij die visnetten! En 'n week daarvoor had ik in Mumbai (wat toen nog Bombay was) ook de Tower of Silence gezien (op 'n afstandje, want we mochten er niet op of in of al te dichtbij), met die megagroot gebekte vogels die zo nu en dan op de torentop 'n hapje kwamen nemen. En nu zitten jullie daar... 't is mirakels. Voor mij was het overigens wel gewoon werken, ervoor en erna en er tussendoor, terwijl het voor jullie een groot vakantiefeest is. Mwah. Nou ja, als je er dan toch bent, geniet er dan maar van ook. Hier laat ik het maar bij. Je zit vast niet te wachten op spruitjes-, boerenkool- en stamppotverhalen van hier. Tot het volgende bericht dus maar weer!

• 09 Maart 2009 - 19:31

Tiede:

Fijn om dit allemaal weer mee te beleven dames, en dat een thee-museum saai is had ik je ook wel kunnen vertellen!!!
    Ja, dat moet fantastisch zijn dat je nu zelf de route kan bepalen en niet aan bus- of treindiensten vast zit. Goed bekeken.
    Nou, al weer minder dan 4 weekjes en dan staan we weer op dat Schiphol, dat moet te doen zijn.
    Heel veel liefs en bedankt voor het mooie verhaal.
    Tiede

• 10 Maart 2009 - 20:07

Henriette Vroeijenst:

Hallo Saar en Lieke,
    Ook deze verhalen zijn weer super.De scooter is slim bedacht. Wij hebben het paleis van Mysore ook bezocht en nu hebben wij ons album van India ook weer eens helemaal doorgenomen. Nog veel plezier.Henriëtte

• 14 Maart 2009 - 10:58

Din:

wat een mooie,jullie hebben m toch wel opgevoerd he!? heerlijk om weer even met jullie mee te dromen... wat een prachtige uitzichten zeg... en die houseboat is top, ha ha!! tjillse!!!
    dikke x`din

• 17 Maart 2009 - 17:32

Melanie:

hai lieve saar en liek!
    ik lees nu pas jullie verhaal maar ik wel weer om te genieten ik ga dat wel missen hoor al die mooie verhalen elke keer maar ik zeg ook kom maar snel weer terug is wel zo gezellig!! :) Ladies geniet er nog even van!!!
    dikke kus

• 24 Maart 2009 - 19:30

Carmen:

Hoi Liek en Saar!
    Wat leuk jullie verhaal weer eens te lezen!
    We hebben de laatste tijd best veel huiswerk, dus ik lees niet erg regelmatig meer :-(
    Maar als het even kan wel, hoor!
    Goed idee om een scooter te kopen!
    Heel veel reisplezier!

Groetjes!

• 24 Maart 2009 - 19:31

Carmen:

Hoi Liek en Saar!
    Wat leuk jullie verhaal weer eens te lezen!
    Maar als het even kan wel, hoor!
    Goed idee om een scooter te kopen!
    Heel veel reisplezier!

Groetjes!

• 28 Maart 2009 - 17:52

Lotte:

IK MIS JE ANNELIEKE
    je was echt een superjuf!
    ik denk en hoop dat je een hele fijne wereldrijs maakt (ook voor saar)
    heb je al onze annimatiefilmpjes gezien op www.julisso.org?
    en heb je mijn krabbels op hyves al
    al gezien

liefs Lotte

• 01 Oktober 2010 - 08:30

Sivajith Raj :

i see yur albam . didi u remember me .